Hemelvaart valt elk jaar op donderdag, precies veertig dagen na Pasen. Voor veel mensen is het misschien niet duidelijk wat deze dag betekend. Het is gewoon een lekkere vrije dag om op uit te rusten. Maar voor ons betekend deze dag veel meer!

De betekenis van Hemelvaart

Met Hemelvaart vieren we dat Jezus terugging naar Zijn Vader in de hemel. Dit gebeurde 40 dagen nadat Hij was opgestaan uit de dood.

Nadat Jezus was opgestaan verschijnt hij met regelmaat aan zijn discipelen. Hij legt hen meer uit over zijn lessen over het Koninkrijk van God. Ook geeft hij hen instructies over wat ze moeten doen als Hij niet meer op aarde is en ze de Heilige Geest zullen ontvangen. Op de veertigste dag na Pasen neemt Jezus zijn discipelen mee naar de Olijfberg. Hij vat hun opdracht nog kort samen, en terwijl hij met hen praat en hen zegent wordt hij opgenomen in de hemel. We kunnen dit lezen in het Bijbelboek Handelingen, in hoofdstuk 1.

Hemelvaart in de Jeruzalemkerk

In de Jeruzalemkerk wordt Hemelvaart gevierd. Op de donderdagochtend is er een kerkdienst waar we hierbij stil staan. Iedereen is welkom.